Alkoholreklam tillåtet!?

Alkoholreklamens vara eller icke vara i debatt.

ARTIKEL | TISDAGEN DEN 21 OKTOBER 2003

Något som vi alla säkerligen lagt märke till utomlands; i tunnelbanor, tidsskrifter, på annonstavlor och övriga medier samt på internationella flygplatser och färjeförbindelser är den ständiga förekomsten av alkoholreklam. Detta till skillnad ifrån här i Sverige, där inga busshållsplatser ockuperas av Bacardi eller liknande.

Tills nu.

Alkoholreklamens Sverige

Anledningen till den tidigare i princip obefintliga alkoholreklamen här i Sverige är helt enkelt att det enligt alkoholreklamlagen är förbjudet att i Sverige marknadsföra drycker med en högre alkoholhalt än att den kan klassas som lättöl. Den enkla anledningen till detta är att förtäring av alkohol kan påverka hälsan negativt. Detta förbud har gällt såväl tidningar som radio och TV (även kanaler som sänds via satellit, även om den inte i alla fall kan tillämpas på riktigt samma sätt, vilket är något för krångligt för att med lätthet gå in på här), med undantag för tidsskrifter inom branschen (till exempel tidningar till näringsidkare inom restaurangbranschen).

1997 publicerade dock tidningen Gourmet, en mat- och dryckesrelaterad tidsskrift, i augustinumret av sin prenumerationsupplaga tre stycken helsidesannonser; en för rödvin och två för whiskey. Konsumentverket blev rasande och konsumentombudsmannen (KO) stämde helt sonika tidningens förlag. Anledningen till Gourmets publicering var helt enkelt att man ville stämma av vilka regler som egentligen gällde, då det enligt ett beslut i EG-domstolen var förbjudet att förbjuda alkoholreklam (hänger ni med?).

Tingsrätten dömde till tidningen Gourmets fördel och KO överklagade till marknadsdomstolen. Marknadsdomstolen följde EG-domstolen rekommendationer, då ett förbud innebär ett brott emot den fria marknaden och enligt undersökningar skulle inte alkoholkonsumtionen ökas nämnvärt, utan istället skulle reklamen främst innebära en förenkling för nya aktörer att ta sig in på marknaden. Domen är också unik i en annan aspekt, då man faktiskt går rakt emot ett konkret lagförbud.

 

Nya dörrar öppnas

 

Detta beslut innebar alltså en radikal förändring av den svenska alkoholpolitiken, rent teoretiskt är det med andra ord nu fritt fram för såväl starkölsreklam som spritreklam. Ett antal aktörer har efter marknadsdomstolen beslut gått ut och sagt sig villiga att ta in reklam med alkoholrelation, till exempel Viasat, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Aftonbladet. Många har dock betonat att man inte kommer att anta vilka erbjudande som helst, och givetvis även ha vissa restriktioner. Bland annat vill publicisterna inte införa förskönande annonser och Viasat har lovat att inte sända reklamen förrän senare på kvällen (då förhoppningsvis den den yngre befolkningen har gått och lagt sig).

Och visst kan det anses löjligt att inte få marknadsföra starkare drycker, då producenterna endast tar sig runt denna begränsning med hjälp av mer eller mindre utstuderade metoder. En av de mer klassiska är helt enkelt att lägga till en "Klass 1" i reklamen, vilken egentligen går mången tittare rent förbi. Pripps Blå har i många omgångar kört TV-reklam och stärkt sitt varumärke. För saken är ju den att när du väl går ut på krogen så har du ju indirekt påverkats av Uno Sveningsson och beställer antagligen omedvetet en Pripps, som nu självfallet är en starköl.

Likaså har Tuborg anordnat Grön Konsert, och sponsring av andra evenemang är vanligt förekommande. Tro inte att alkoholproducenterna har ont om pengar. En mer annorlunda metod som vi upptäckte i Åre var helt enkelt att man med bastanta högtalare spelade upp ljudet av en öl som öppnades, följt av det typiska klunkande - och ett avslutande "Carlsberg - Probably the best afterski in the world".

Dessutom skrivs det spaltmeter om nya vin-, öl-, och spritsorter i diverse tidsskrifter och smygreklam i form av underlägg på krogen har ni säkerligen alla lagt märke till. Även hela TV-program har fokuserat på dryckesbranschen, exempelvis TV3:s baren - som säkerligen ligger bakom både en och två pubrundor runt om i landet.

För visst ska det erkännas att den föregående alkoholpolitiken har haft en viss touch av dubbelmoral, men frågan är nu om detta nya beslut är så ofarligt för samhället som många vill få det till. De stora vinnarna av beslutet är förstås aktörerna inom spritbranschen, men även mediebranschen - som kan behöva det tillskottet beslutet innebär, då branschen befinner sig i en tydlig annonseringssvacka.

Men vilka blir förlorarna? En del påstår att det i slutändan blir vi konsumenter, då vi med skattemedel kommer tvingas till ökade insatser för försöka minska missbruket av alkohol och även behandla drabbade, vilket mycket väl kan bli kostsamt. Som ni säkert förstår banar debatten vidare in på en helt annan etisk frågeställning, hur fria ska vi egentligen vara?

Får vi inte bli vuxna när det gäller alkohol? Kan vuxna människor inte ta hand om sig själva, och själva ta ställning till om den där nya ölsorten verkar lockande eller inte? På de frågorna är det säkert många som är för en liberalisering av alkoholpolitiken, då vi trots allt har så pass stor kontakt med den som vi har hela tiden. Saken är dock fortfarande den att vissa svaga grupper lätt kan luras in i alkoholens lömska baksidor. Situationen lär inte bli lättare för alkoholister om den lokala busskuren är prydd av en gigantisk Explorerflaska. Samtidigt finns hela tiden risken för att unga ska påverkas, det är ju väldigt svårt att begränsa reklamen till busshållsplatser som endast vuxna använder sig av.

 

Vad händer i framtiden

 

Då den tidigare lagen nu är helt raserad finns det idag inga riktlinjer för hur en eventuell alkoholreklam får se ut. Många aktörer är därmed fortfarande relativt svala och väntar på ett beslut ifrån riksdagen, som har fått en viktig uppgift i och med att utforma riktlinjerna. Så sent som den 20 mars meddelade riksdagen nyligen att man kommer att utarbeta ett lagförslag som man hoppas kan träda i kraft redan den 15 maj.

Lagförslaget innebär att man kommer att tillåta reklam för alkoholdrycker med en alkoholprocent på högst 15 procent och man hoppas på att ett totalt förbud ska gälla för dagstidningar och liknande. Man vill också inskränka på hur utformningen av reklamen ska se ut, den ska inte få vara allt för lockande eller förskönande. Man inser dock svagheterna, då det kan vara svårt att hitta en konkret gränsdragning. Ska exempelvis kvällstidningarna tillåtas ha alkoholreklam i sina mat- och dryckesbilagor?

Antagligen kommer dessutom ett sådant beslut att prövas av någon aktör, och därmed hamna i samma läge som den förra lagen - det vill säga inför marknadsdomstolen. Vad som sen händer där är ovisst, men riksdagen hoppas på att lagen ska klara sig. Kan nämnas att det är sex partier som står bakom förslaget, och att moderaterna har ställt sig emot.

Ämnet är alltså i allra största grad högaktuellt och även något kontroversiellt. Många menar att Sverige en längre tid legat efter och nu faktiskt får ta och anpassa sig till det rådande dagsläget, andra står hårt för den traditionella svenska stilen och vill över huvudtaget inte att någon form av alkoholreklam ska förekomma.

I slutändan är det faktiskt vi konsumenter som har den största makten på vår sida, tillsammans med medierna själva, som faktiskt frivilligt kan ta avstånd. Men många aktörer inom media är tveksamma till att det är värt priset att tacka nej, då potentialen för intäkter är stor. De beräknas till hundratals miljoner kronor. Man kan som enskilda konsumenter därför påverka medierna genom att helt enkelt bojkotta de som är för alkoholreklam, om man nu är för den åsikten vill säga.

Många är säkerligen själva väldigt kluvna och åsikterna kring hur en exakt utformning av en lag för alkoholreklam ska se ut skiljer sig åt. Det viktiga i sammanhanget är att inte bara se till sig själv. Trots allt handlar det inte bara om dig och mig. Du och jag kanske kan motstå reklamen i de fall vi bör göra det. Men frågan är om alla i samhället klarar av det.

Alkoholreklam tillåtet!?:s taggar

Tyvärr har Alkoholreklam tillåtet!? ännu inte taggats med några etiketter.

Verktyg...

Kommentarer

De fyra senaste visas nedan, visa samtliga kommentarer.

75

1 skrev mndagen den 17 april 2017, kl 19:45

1

74

1 skrev mndagen den 17 april 2017, kl 19:45

1

73

1 skrev mndagen den 17 april 2017, kl 19:45

1

72

1 skrev mndagen den 17 april 2017, kl 19:45

1

Tyck till

Medlem!? Logga in för att inte vara anonym!